Si
mai aneu a Zagreb, Croàcia, no deixeu perdre l'oportunitat de
visitar un museu molt curiós: The museum of broken relationships.
http://brokenships.com/
Unes
sabates velles, un abric, una carta d’amor, un CD especial, un cor
de peluix... són alguns dels elements que podem trobar i que,
aparentment, no guarden gaire relació entre ells, gairebé com un
gabinet de curiositats del segle XXI, més ordenat i espaiat, amb
parets blanques i suports moderns. Llavors, amb l’ajuda d’una
guia en format paper, et vas assabentant dels diferents conflictes
sentimentals de cadascuna de les persones que han deixat algun
objecte allà perquè, de fet, es tracta d'un museu que ben bé
podria ser comunitari. Històries reals de persones d'arreu del
planeta, parlant del dolor que van sentir quan l'amant els va deixar,
quan van perdre l'amor a la guerra, o l'odi terrible per aquella
persona que no els va tractar com es mereixien.
Totes són històries vertaderes, viscudes i explicades en primera persona pels propis protagonistes; qualsevol persona pot deixar un objecte i sentir que una part d’ella mateixa, i d’aquella relació, perdura en aquest espai.
Interior del museu |
Totes són històries vertaderes, viscudes i explicades en primera persona pels propis protagonistes; qualsevol persona pot deixar un objecte i sentir que una part d’ella mateixa, i d’aquella relació, perdura en aquest espai.
![]() |
Carta d'amor trencada |
Més poètiques o menys, amb més coherència discursiva o menys, amb més mala llet o menys, cadascuna de les persones és lliure de definir el seu objecte com vulgui i no se li canviarà en cap moment.
Trobem, per exemple, una carta d'amor que no arribà a enviar-se perquè van deixar a aquella persona, per mail, abans de poder-ho fer i decidí enganxar la carta a un vidre i trencar-ho, com una mena de ritual de finalització.
La iniciativa, en un principi, era crear una exposició itinerant que donés la volta al món per després, com tantes altres, desaparèixer. Però la necessitat i l’èxit rotund d’aquesta va fer que calgués un emplaçament fix, i aquest seria, finalment, el casc antic de la capital croata.
La
gestació vingué donada per part de dos artistes croats: Olinka
Vištica
productora
de cinema,
i l’escultor Dražen
Grubisic que, en tallar amb la seva relació, decidiren crear, mig en
broma, un museu on col·locar els objectes personals que els
recordessin la seva vida conjunta. El 2006, amb l’ajuda d’altres
amics, ho feren realitat i ho presentaren al 41è Saló de Zagreb.
Fou un èxit rotund, i de Zagreb passà a altres països balcànics, també a Argentina, Alemanya, Singapur, Indonèsia, i molts altres fins al
2010 amb una col·lecció gairebé el doble de gran degut a les
donacions que els visitants feren a cada expo. Aquell mateix any, els
dos artistes decidiren que volien que fos un museu de veritat,
permanent, i llogaren l’espai en el que actualment es troba, essent
aquest el primer museu privat de Croàcia. La seva originalitat es
premià al 2011 amb el Premi Kenneth Hudson.
Amb
això se’ns demostra que els sentiments van
més enllà de les fronteres, posant de manifest la seva
universalitat: la dificultat de l'adéu, la ira o l'amor fallit, són
els temes principals del museu que no pot deixar-te indiferent i que,
de fet, reflecteixen la tradició cultural, política i social de
cadascuna de les persones que hi participa, convertint en públic el
que en teoria és privat, creant un espai on la línia entre la
privacitat i allò públic esdevé quasi inexistent. Comences el
dossier i l’acabes, no et deixes ni una coma perquè, en el fons, a
tots ens agrada fer safareig i indagar en la vida dels altres.
D'una punta i de l'altra del món; de
Belgrad a Canadà i d’Indonèsia a Mèxic, són testimonis efímers
de conceptes perennes, com ho són els sentiments humans, universals
i individuals alhora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada