5 d’abril de 2014

#MuseumWeek, museumquè?

Hi ha hagut una setmana on, a Twitter, la cultura ha arribat a ser Trending Topic cadascun dels dies. Set dies i set hashtags que han fet –o han volgut fer- arribar els museus europeus a tota la comunitat d’aquesta xarxa social.




Els darrers dies han estat la setmana dels museus a Twitter que, sota el hashtag global de #MuseumWeek, representava una setmana per impulsar i difondre les tasques portades a terme per totes les institucions que n’han volgut formar part; aquí podeu trobar un Pinterest amb un recull dels tuits més interessants. 
No és res nou; Twitter ja havia acollit altres vegades activitats i jornades culturals com ara l'#AskACurator que porta actiu des del 2010, o els dies de #MuseumSelfie del passat 21 i 22 de gener. La diferència es troba, però, en que aquesta vegada s'ha volgut implicar al major nombre de museus possible, passant d'un o dos dies a una setmana sencera dedicada als museus. Els pioners foren els del Regne Unit, i al final s'hi incorporaren museus francesos, italians i espanyols. En l'àmbit català trobem des de grans institucions com el Museu Nacional, el Picasso o la Fundació Miró, fins a museus més locals com els Museu d'Art de Morera o el d'Art Modern de Tarragona. Tots ells han volgut donar cabuda a les preguntes i opinions dels usuaris de Twitter, així com difondre els museus però sobretot donar veu a les feines internes que sovint no veiem al visitar-los, com ara l'equip de restauració, el servei pedagògic o el de manteniment.

La metodologia d’aquesta iniciativa era proposar activitats i ensenyar quelcom del museu a través de diferents hashtags: #DayInTheLife per a dilluns, on es pretenia mostrar el dia a dia dels treballadors del museu, des dels comissaris i directius fins als de manteniment o gent de seguretat; a més a més, cal pensar que normalment aquest és el dia que els museus tanquen, i és una bona manera d'exhibir què s’hi fa i com s’hi treballa encara que les sales romanguin tancades, fent èmfasi a les tasques internes com ara gestió, comissariat, manteniment, restauració, etc; per al dimarts teníem #MuseumMastermind on se’ns instava als usuaris de Twitter a respondre preguntes sobre la col·lecció, la història,  l’edifici, etc, amb premis fins i tot! Dimecres era el torn de #MuseumMemories, on tothom podia explicar anècdotes i records sobre museus, d’aquesta manera es creava un ambient distès i agradable ple de bon humor i amb històries d’allò més original. El quart dia era per a #BehindTheArt, on ha pres protagonisme el museu en sí, les seves obres, museografia, arquitectura, etc, fent palès el canvi i les remodelacions que han patit les institucions amb el temps, així com fets curiosos o emblemàtics que han succeït al seu interior.
Divendres era el dia d’#AskTheCurator, un hashtag que ja porta temps per la xarxa, la tasca del qual és que els usuaris facin preguntes directes al personal dels museus sobre aspectes interns o externs de les exposicions, quines exposicions prefereixen els directors o comissaris, com de difícil es fa restaurar cert material o quina política didàctica segueixen són alguns dels tweets que hem pogut veure.
S'han deixat per al cap de setmana, encertadament, dos temes on l'acció principal recau als usuaris de Twitter més que no pas a les institucions: m'estic referint a #MuseumSelfie, consistent en penjar autofotografies fetes als museus; i #GetCreative on s'estimulava l'usuari d'aquesta xarxa social a posar en pràctica l'enginy i fer fotografies creatives o reinterpretant obres, entre d'altres. Tot i així, cal dir que els CM dels museus han estat actius durant tot el cap de setmana, realitzant una tasca molt lloable i amb unes hores extres segurament mal pagades, de manera que ha sigut una setmana molt intensa tant per als tuitaires freelance com per als adscrits a una institució.


Així, podem dir que aquesta setmana ha estat tot un èxit per als museus que hi han participat: per a les grans institucions ha servit per fidelitzar el públic i les petites per donar-se a conèixer i guanyar en seguidors i, per tant, en difusió. Tot i així, encara queda molt per fer, ja que ha estat molt divertit i entretingut però cal pensar que, potser, aquesta difusió que creiem que ha tingut sigui un miratge: cal pensar que una part important d'usuaris d'aquesta xarxa social, especialment els que no es vinculen -directa o indirectament- amb el món dels museus i la cultura, no s'ha assabentat d'aquesta iniciativa. Això, però, és tasca per a la propera #MuseumWeek, perquè el que sí que ha quedat clar són les ganes i l'empempta dels museus, dels professionals i del sector cultural en general, de crear vincles, de sortir de la sala del museu i de mostrar l'interior de cada institució, com han demostrat amb jocs, endevinalles i posant de relleu la seva part més lúdica i divertida en aquests darrers dies; volent fer una feina de qualitat, oberta i participativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada