Hi ha hagut una setmana on, a Twitter, la cultura
ha arribat a ser Trending Topic cadascun dels dies. Set dies i set hashtags que
han fet –o han volgut fer- arribar els museus europeus a tota la comunitat
d’aquesta xarxa social.
Els darrers dies han estat la setmana dels museus a
Twitter que, sota el hashtag global de #MuseumWeek,
representava una setmana per impulsar i difondre les tasques portades a terme
per totes les institucions que n’han volgut formar part; aquí podeu trobar un Pinterest amb un recull dels tuits més interessants.
No és res nou; Twitter ja havia acollit altres
vegades activitats i jornades culturals com ara l'#AskACurator que porta actiu des del 2010, o els dies de
#MuseumSelfie del passat 21 i 22 de gener. La diferència es troba, però, en que
aquesta vegada s'ha volgut implicar al major nombre de museus possible, passant
d'un o dos dies a una setmana sencera dedicada als museus. Els pioners foren
els del Regne Unit, i al final s'hi incorporaren museus francesos, italians i
espanyols. En l'àmbit català trobem des de grans institucions com el Museu
Nacional, el Picasso o la
Fundació Miró , fins a museus més locals com els Museu d'Art
de Morera o el d'Art Modern de Tarragona. Tots ells han volgut donar cabuda a
les preguntes i opinions dels usuaris de Twitter, així com difondre els museus
però sobretot donar veu a les feines internes que sovint no veiem al
visitar-los, com ara l'equip de restauració, el servei pedagògic o el de
manteniment.
La metodologia d’aquesta iniciativa era proposar
activitats i ensenyar quelcom del museu a través de diferents hashtags:
#DayInTheLife per a dilluns, on es pretenia mostrar el dia a dia dels
treballadors del museu, des dels comissaris i directius fins als de manteniment
o gent de seguretat; a més a més, cal pensar que normalment aquest és el dia que
els museus tanquen, i és una bona manera d'exhibir què s’hi fa i com s’hi
treballa encara que les sales romanguin tancades, fent èmfasi a les tasques
internes com ara gestió, comissariat, manteniment, restauració, etc; per al
dimarts teníem #MuseumMastermind on se’ns instava als usuaris de Twitter a
respondre preguntes sobre la col·lecció, la història, l’edifici, etc, amb premis fins i tot!
Dimecres era el torn de #MuseumMemories, on tothom podia explicar anècdotes i
records sobre museus, d’aquesta manera es creava un ambient distès i agradable
ple de bon humor i amb històries d’allò més original. El quart dia era per a
#BehindTheArt, on ha pres protagonisme el museu en sí, les seves obres,
museografia, arquitectura, etc, fent palès el canvi i les remodelacions que han
patit les institucions amb el temps, així com fets curiosos o emblemàtics que
han succeït al seu interior.
Divendres era el dia d’#AskTheCurator, un hashtag
que ja porta temps per la xarxa, la tasca del qual és que els usuaris facin
preguntes directes al personal dels museus sobre aspectes interns o externs de
les exposicions, quines exposicions prefereixen els directors o comissaris, com
de difícil es fa restaurar cert material o quina política didàctica segueixen
són alguns dels tweets que hem pogut veure.
S'han deixat per al cap de setmana, encertadament,
dos temes on l'acció principal recau als usuaris de Twitter més que no pas a
les institucions: m'estic referint a #MuseumSelfie, consistent en penjar
autofotografies fetes als museus; i #GetCreative on s'estimulava l'usuari
d'aquesta xarxa social a posar en pràctica l'enginy i fer fotografies creatives
o reinterpretant obres, entre d'altres. Tot i així, cal dir que els CM dels
museus han estat actius durant tot el cap de setmana, realitzant una tasca molt
lloable i amb unes hores extres segurament mal pagades, de manera que ha sigut
una setmana molt intensa tant per als tuitaires freelance com per als
adscrits a una institució.
Així, podem dir que aquesta setmana ha estat tot un
èxit per als museus que hi han participat: per a les grans institucions ha
servit per fidelitzar el públic i les petites per donar-se a conèixer i guanyar
en seguidors i, per tant, en difusió. Tot i així, encara queda molt per fer, ja
que ha estat molt divertit i entretingut però cal pensar que, potser, aquesta
difusió que creiem que ha tingut sigui un miratge: cal pensar que una part
important d'usuaris d'aquesta xarxa social, especialment els que no es vinculen
-directa o indirectament- amb el món dels museus i la cultura, no s'ha
assabentat d'aquesta iniciativa. Això, però, és tasca per a la propera
#MuseumWeek, perquè el que sí que ha quedat clar són les ganes i l'empempta
dels museus, dels professionals i del sector cultural en general, de crear
vincles, de sortir de la sala del museu i de mostrar l'interior de cada
institució, com han demostrat amb jocs, endevinalles i posant de relleu la seva
part més lúdica i divertida en aquests darrers dies; volent fer una feina de
qualitat, oberta i participativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada