![]() |
A la memòria de Salvador Puig Antich, Antoni Tàpies, 1974 |
Fa uns dies vaig fer un
petit experiment amb un amic meu a qui “no li agrada” l'art
contemporani i vaig dur-lo a una exposició extremadament
contemporània. Abans d'entrar vaig preguntar-li què li demanava ell
a una obra per considerar-la art i la seva resposta va ser clara:
bellesa, tècnica i poder-ho entendre. De seguida va començar el seu
malson: llenços blancs amb només dues ratlles, escultures
amòrfiques de goma, projeccions d'imatges soltes amb música
descompassada... però la meva temptativa va començar a tenir èxit
en quant vaig veure'l aturat davant d'una pintura de la qual li
agradava la tècnica, i més endavant una altra que li semblava
suficientment bonica, fins arribar a la darrera sala de l'exposició
on hi va veure una obra de la qual n'entenia un missatge. Sí, potser
no entenia el mateix missatge que l'autor de l'obra, però era un
missatge, el que ell n'havia extret. A poc a poc i amb esforç el meu
amic va tenir una primera entesa amb l'art actual i en poperes
exposicions potser ja serà capaç d'anar trobant més obres que
compleixin les seves condicions per ser considerades art, fins i tot
en trobarà alguna que compleixi dues de les condicions alhora.
Doncs precisament
d'això es tracta en l'art contemporani, de completar les obres amb
una opinió, una crítica o fins i tot un significat que només té
valor per nosaltres. Els artistes ja no fan com
al Renaixement, quan pintaven amb uns cànons de bellesa determinats,
una tècnica precisa i tot un seguit d'imatges iconogràfiques per
ensenyar-nos el significat únic de l'obra. A l'art contemporani tot és possible, no hi ha un
únic cànon de bellesa perquè aquesta és subjectiva, la tècnica
sovint és el resultat d'una experimentació per part de l'artista i el significat de l'obra no està complet fins que l'espectador hi
interactua sent-ne crític i jutge. Tota aquesta variabilitat
comporta que no té perquè agradar-nos tot com tampoc tenim perquè
entendre-ho tot. Com que l'art contemporani no està
complet fins a la interacció amb l'espectador, el resultat final i
el significat de l'obra dependran sempre en últim terme de l'edat
del que mira i del seu bagatge cultural.
Però si realment
has provat d'apropar-te a l'art contemporani amb la mirada oberta, si
has fet l'esforç per completar el significat de les obres però
continues sense veure-li el què, et convido a dir en veu alta: “A
mi no m'agrada l'art contemporani!”. Un cop s'ha provat
d'entendre'l, és igualment lícit que no suportis l'art contemporani
com ho és pensar que el romànic és avorrit o el barroc massa
carregós. En el món de les arts renegar de l'art contemporani està
quasi tan castigat com dir que el Quixot és pesat, i no hauria de
ser pas així doncs sí ja hem dit que es tracta d'un art subjectiu
és ben normal que no tots els subjectes el vegin igual. A
mi, mentrestant, l'obra d'Antoni Tàpies continua sense agradar-me.
Bones!
ResponEliminaTan sols volia aportar tontament 2 exemples:
Una cançó que t'agrada i no entens el que diu.
O com em va passar amb Juan francisco casas (hiperealista? ho dic bé?), del qui no m'agraden ni m'emocionen els temes (qual anunci o foto fb de festeta bona amb gent sexy passantho de puta mara) ni els colors, però sí que ho fa la gran habilitat amb el Bic.