Un
museu és una institució permanent sense ànim de lucre, al servei
de la societat i el seu desenvolupament, oberta al públic, que
adquireix, conserva, investiga, comunica i exhibeix el patrimoni
material i immaterial de la humanitat i el seu entorn per als fins de
l'educació, estudi i gaudi.
Si
partim de la base que aquesta definició de museu donada per l'ICOM
(Internacional Council Of Museums) atribueix una finalitat educativa
i d'estudi, és a dir, que
es tracta d'una eina per al coneixement; es poden fer museus sobre
qualsevol tema? L'evolució dels museus des dels petits gabinets de
curiositats fins a l'actualitat ens ha deixat institucions ben
estranyes: un museu d'art dolent a Massachussets, un sobre fal·lus a
Islàndia, un sobre pastanagues a Bèlgica o un museu de cabell humà
a Turquia, sense oblidar-nos del museu
de les relaciones trencades del qual ja us n'hem parlat
anteriorment. Es
tracta, però, d'institucions que es centren en un camp de
coneixement molt específic i, per tant, continuen complint els
requeriments per ser considerades museus.
Anem
a fer ara un pas més enllà i fixem-nos en els museus de cera: la
finalitat educativa comença a ser menys clara. Quins coneixements
útils ens aporta veure figures de cera de famosos i personalitats?
Figures que, a més, representen només un moment concret de la vida
de la celebritat representada, com si es tractés d'una fotografia en
3D que mai envellirà ni canviarà de pentinat. Podríem obrir també
un Museum
of Famous People
(en anglès, que fa més comercial) per simplement emplenar les
parets de fotografies de famosos classificats segons el seu àmbit
professional i això ens aportaria el mateix estudi i coneixement que
un museu de cera. Què
és llavors el que dóna al museu de cera la seva qualitat de museu?
Doncs és la història de les figures de cera, que encara que avui
per nosaltres no siguin més que un mer entreteniment tenen el seu
origen a l'Edat Mitjana quan s'utilitzaven en els funerals reials
europeus com a substitut del cadàver.

Els
dinosaures van ser creats el sisè dia, al mateix moment que els
humans i la resta d'animals (si no s'han trobat ossos humans amb els
ossos de dinosaures per demostrar-ne la convivència és simplement
perquè no els enterraven junts), i, com que estaven al Jardí de
l'Eden amb Adam
i Eva, eren tots vegetarians doncs abans de la “caiguda de l'home”
cap animal moria, molt menys per alimentar als altres. Els dinosaures
també van estar a l'Arca de Noé, absolutament tots els tipus de
dinosaures (“probablement
uns 50”) ja que eren de
mides força reduïdes.
Van, per tant, sobreviure al Gran Diluvi, com ho demostra
l'existència de dracs en època medieval, tot i que s'extingiren pel
canvi climàtic i les malalties humanes.
On
hi ha la finalitat d'educació i estudi, on hi ha els coneixements
després d'una visita al Creation Museum? Què s'hi pot aprendre? El
tractament que se'n dóna aquesta secció de dinosaures del Creation
Museum es tan vàlid com ho pot ser un museu sobre l'extinció dels
unicorns o sobre les guerres de vampirs a Mèxic. No és el tema el
que falla sinó el tractament d'aquest. Un museu sobre vampirs és
totalment justificable sempre i quant es cenyeixi als coneixements
que es tenen sobre aquesta raça mitològica, indicant-ne les
llegendes que en donen origen i la seva influència en el cinema,
però les finalitats d'educació i estudi es perden en quan es passa
a mesclar ficció i realitat. De la mateixa manera no hi hauria
possibilitat d'objecció vers el Creation Museum si aquest pogués
aportar proves favorables al seu discurs contrari a tota teoria
científica sobre els dinosaures. Què us sembla a vosaltres? El
considereu un museu o no? I quins altres exemples coneixeu de museus
que no aporten coneixement?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada