Estiu,
vacances, viatges, museus... i fotografies!
Si prenem
com a punt de partida el fet que cada dia és més usual els
smartphones i tabletes, compartint experiències
a les xarxes socials, resulta un petit handicap el moment en el que
entres a un museu i no són permeses les fotografies; arribant a
provar de fer-les fins i tot d'amagatotis. Sovint aquest fet és
degut als drets d'autor, tot i que també resulta convenient per
instar al visitant a consumir postals i altre tipus de merxandatge a
la botiga, o per comoditat dels propis treballadors, que els és més
fàcil controlar que ningú faci fotos que no prohibir només el
flash, el qual pot fer malbé les pintures.
![]() |
Visitant realitzant una fotografia a la National Gallery. (fotografia pròpia) |
Des del
mes de juliol els visitants de la National Gallery de Londres poden
realitzar fotografies (sense flash, és clar). Aquest canvi en la
permissivitat és degut principalment per a facilitar la feina dels
guàrdies de sala, i evitar la problemàtica al confondre l'usuari
del Wifi amb els que realment volen fer fotografies. Molts dels
usuaris del Wifi ho usen per buscar informació sobre les obres i
expandir la seva experiència al museu amb uns coneixements extra que
no es troben a la sala, mentre que d'altres continuen enganxats a les
xarxes socials compartint la seva ubicació. Així, de retruc,
permetre les fotografies dins del museu repercuteix en la publicitat
del mateix i en la seva presencia visual a la xarxa i social media.
Al mateix temps amb aquesta iniciativa la galeria també pretén
igualar-se a d'altres institucions com la Tate, el Metropolitan de
Nova York o el Museu del Louvre, que ja des de fa temps ofereixen
aquesta possibilitat als visitants.
La
polèmica no s'ha fet esperar. Els detractors critiquen la pèrdua
d'un dels pocs espais culturals on encara es podia gaudir de l'art
amb una certa desconnexió tecnològica i sense desenes de turistes
amuntegant-se davant de les grans obres per deixar constància del
“jo vaig estar aquí”, del “jo he vist això”. Tot plegat pot
esdevenir una prova més del poc encertat comportament que en resulta
de la massificació dels museus. Per exemple: fotografiar tot
indiscriminadament, ocupar en excés l'espai visual destorbant altres
visitants i, en essència, una actitud molt de segle XXI com és el
fet de visitar ítems culturals com a elements d'una llista en la que
cal marcar-hi els vist.
![]() | |
|
El que s'hauria, doncs, de treballar és com s'ensenya al visitant a percebre l'art. És molt fàcil culpar al turista de senzillament omplir el seu catàleg de fotos però cal també que els museus s'impliquin més en el coneixement interactiu utilitzant les eines que són quotidianes per al visitant. Alguns museus com el Museo Thyssen-Bornemisza o el Metropolitan Museum ja compten amb apps que mostren més informació d'una obra quan aquesta s'enquadra en l'objectiu del mòbil. Cal encara ensenyar a l'espectador a veure els museus d'una altra manera, però això s'ha de fer amb els seus propis mitjans. Felicitem a la National Gallery per aquest gran pas envers la modernitat, però alhora l'animem a continuar la feina doncs encara li queden els deures per fer.
Guiomar Sánchez Pallarès
Ricard Gispert Parra
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada