De vegades passa que nosaltres, ciutadans i consumidors de cultura, no ens
adonem de totes aquelles coses que la ciutat ens ofereix o està disposada a
oferir-nos. Sovint només omplim els carrers en dates concretes, com ara Sant
Jordi, Santa Tecla, etc. Els tallers oberts de la Part Alta de Tarragona són,
en aquest cas, un d’aquests exemples, i és precisament des d’aquí des d’on la
nova directiva d’aquesta associació vol crear un canvi.
Pau López, Tziqui i Dídac Francisco, membres de la nova junta directiva de
l’associació, tres joves que encara cerquen la seva identitat artística, són
els encarregats de dur a terme les activitats que tenen plantejades per aquests
dos anys de mandat. Ells mateixos ens han deixat recórrer el seu taller aquests
dies que comparteixen amb altres dos creadors. Situat a la Rambla Vella de
Tarragona, ple d’esbossos, dibuixos, pintura i materials diversos, esdevé el
centre neuràlgic de la seva creació, i és des d’on el Cultius Culturals els hem
fet una entrevista.
Taller 26. Espai d'Enric Llevat. Fotografia d'Alba Benedicto |
La seva idea de Tallers Oberts, tal com ens han explicat, passa precisament
per la ruptura amb la idea primigènia dels tallers oberts: obrir-los,
reformular-los, ampliar i replantejar el seu significat per a crear quelcom més col·laboratiu,
no només entre els artistes de la Part Alta, sinó també amb altres col·lectius:
la Universitat, l’Escola d’Art, etc. com una mena de mediadors entre la ciutat
i la vida artística.
Es pot veure aquesta voluntat d’interconnectar diferents espais i elements
en els projectes per a aquests Tallers Oberts, com són l’exposició col·lectiva
de tots els tallers a les Voltes del Pallol, la mostra d’artistes de l’Escola d’Art
i Disseny de Tarragona a l’antic Ajuntament, la xaranga literària portada per l’Escola
de Lletres o la idea de fer participar els alumnes de l’assignatura de crítica
d’art en l’elaboració del catàleg. En aquest sentit pretenen crear sinèrgies
entre diferents institucions de la ciutat, «pujar el llistó de la oferta
artística», emmirallar-se amb Barcelona però a través de tot el potencial que
té Tarragona. «Ens interessen els relats locals», afirma Pau López, i Tarragona
pot oferir un circuit artístic propi, carregat de força i individualitat,
caldria, però, que s’unissin i treballessin cooperativament cadascun dels pols
de la ciutat.
Un exemple magnífic d’aquesta voluntat de sinèrgies la dóna el projecte del
catàleg, creat amb l’ajut d’Antonio Salcedo, professor de la Universitat Rovira
i Virgili, amb el que s’instà als alumnes de crítica d’art, de la carrera d’Història
de l’Art, a que fessin cadascú una crítica d’un dels tallers participants en la
mostra, creant un vincle directe de l’alumne amb l’artista, essent aquesta
crítica la que aniria com a descripció de cadascun dels artistes al catàleg, millorant-ne
la qualitat i fent-lo ell mateix com a objecte artístic ja que, autoeditat i
pràcticament fet a mà, el catàleg ha estat un seguit de postals que,
col·locades en cadascun dels tallers, el visitant havia de fer-se’n col·lecció,
com a incentiu per a visitar-los tots.
![]() |
Catàleg complet. Tallers03 2014. Fotografia pròpia |
La premissa inicial dels tallers era obrir-los per a que un públic
potencial pogués veure la obra i així comprar quelcom, però ells creuen que això
ja no és així, o ja no només és això. És important fer activitats a més a més
dels tallers, i sobretot crear connexions entre els socis de l’associació. «Perquè
no fer accions al carrer? Projectes conjunts» es pregunten, i plantegen com fer
participar més activament el públic, per una banda, però sobretot buscant un lligam més fort entre els membres interns. «Una
associació acostuma a ser un sistema piramidal, i el que volem és
horitzontalitzar el sistema de coordinació, cooperació i acció; trencar la
estructura jeràrquica i fer propostes horitzontals».
Ens parlen d’intercanvis. Intercanvis de coneixement però també de
col·laboracions, «seria com tornar al “trueque”» reflexiona Tziqui, fent partícips
no només al sistema de les belles arts, sinó trencar els motlles i fer entrar
per exemple artesans o altres tipologies de creació.
Espai taller de Tziqui. Fotografia d'Alba Benedicto |
Col·lecció Pero yo ya no soy yo, ni mi casa es ya mi casa de Pau López. Fotografia d'Alba Benedicto |
Plens d’energia pretenen crear xarxes d’intercanvi internes i activitats de
tota mena durant tot l‘any, que esperem i desitgem que els funcionin
perfectament i que sigui un pol més del compendi tarragoní de creació artística
més enllà dels fets puntuals que criden a la població a interessar-se per la
cultura. També els donem les gràcies per l’entrevista i
molts d’ànims per seguir endavant amb nous projectes!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada