L'art
contemporani pot ser per a molts un escampall de formes i colors
sense cap mena de sentit, però resulta curiós com l'inexpert en art
destria quines obres considera art i quines titlla d'aberracions.
![]() |
Dona plorant, 1937 Pablo Picasso |
En
general tothom aprecia l'art del Renaixement, el Barroc i el
Romanticisme; moviments en els quals no només s'entén fàcilment el
que hi ha representat a l'obra sinó que a més s'hi pot apreciar un
esforç en la tècnica. Amb les primeres avantguardes del segle XX la
dificultat tècnica esdevé cada cop menys apreciable, no obstant se
sol acceptar que Picasso fou un geni de la pintura i se li permeten
les formes cubistes doncs l'espectador encara es veu capaç
d'intuir-hi què hi ha dibuixat. Més enllà del Cubisme el més
habitual és trobar-hi barbaritats, com si el petit pas que va del
Cubisme a l'Abstracció, el Futurisme, el Constructivisme rus o el
Suprematisme fos ben bé una immensitat impossible d'assolir.
No
es discuteix per què Picasso pintava estrany, però sembla alhora
impossible d'acceptar que d'altres volguessin pintar estrany de
manera diferent. Un dels moviments descendents del cubisme que té
les seves premisses més clares és el Suprematisme: la supremacia en
l'art del sentiment pur envers al món objectiu, el qual esdevé
insignificant. Després d'un moviment artístic en el que hem deixat
de donar importància a les formes del món objectiu quedant-nos
només amb les formes geomètriques (Cubisme), no sembla tan estrany
que el pas següent sigui acceptar les formes geomètriques com a
representació en si del sentiment pur sense haver-se de relacionar
amb el món objectiu.
![]() |
Quadrat Negre, 1915 Kazimir Malevich |
Tampoc
podem oblidar que tot l'art, i especialment el contemporani, està
estretament lligat amb el seu context creatiu, sinó el concepte
“Història de l'Art” no tindria cap significat. Kazimir Malevich
va donar sortida al Suprematisme amb l'obra “Quadrat Negre” l'any
1915 quan la Rússia governada per la Tsarina Alexandra amb l'ajuda
de Rasputin es trobava immersa en la Primera Guerra Mundial. En un
moment tan caòtic social i políticament no resulta tan extravagant
la creació d'un art totalment deslligat del món i els seus
objectes, en altres paraules la creació mitjançant la pintura d'una
realitat alternativa on no hi tenien cabuda els problemes que
assetjaven Europa.
![]() |
Roda de bicicleta, 1913 Marcel Duchamp |
Si
durant la mateixa època Marcel Duchamp agafava objectes quotidians
per convertir-los en art amb els seus ready-made, Kazimir Malevich
anava més enllà fent que l'objecte artístic fos una representació
d'un no-res doncs l'art hauria de ser únicament sentiment i no la
materialització d'un objecte.
I els nostres lectors què en pensen? Consideraríeu l'obra de Malevich com a art? El govern de Stalin no només ho considerava representació artística sinó que ho veia prou perillós com per sotmetre el Suprematisme a la censura russa i fins i tot destruït algunes de les obres. Quin perill deuria veure Stalin en les formes geomètriques que no representen res material?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada